Powszechnie przyjęła się teoria, iż człowiek posiada jedynie 5 zmysłów, które pozwalają mu odbierać bodźce z otoczenia. Dziś wiemy jednak, że jest to duże niedopowiedzenie, a wyróżniamy ich co najmniej 8:
- Przedsionkowy
- Proprioceptywny
- Dotykowy
- Interoceptywny
- Wzrokowy
- Słuchowy
- Smakowy
- Węchowy
Najczęściej u dzieci, występują zaburzenia w obrębie układu przedsionkowego, proprioceptywnego i dotykowego.
Układ przedsionkowy
Znajduje się on w uchu wewnętrznym człowieka i wg założeń Integracji Sensorycznej stanowi ramę do stymulacji innych zmysłów, gdyż inne rodzaje doznań sensorycznych są przetwarzane w odniesieniu do układu przedsionkowego.
Układ przedsionkowy składa się z trzech kanałów półkolistych, woreczka oraz łagiewki.
Odbiera on informacje płynące z ruchu, które następnie przekazuje dalej do:
- móżdżku (który odpowiada m.in. za koordynacje i płynność ruchów)
- mięśni gałek ocznych (odpowiadają za ruch gałek w poziomie, pionie, po skosie, za konwergencję, czyli zbieżność)
- tworu siatkowatego znajdującego się w pniu mózgu ( odpowiadającego za pobudzenie i hamowanie układu nerwowego)
- neuronów ruchowych i rdzenia kręgowego
- mięśni prostowników kończyn ( wpływając na napięcie mięśniowe)
- mięśni prostowników okolic karku, szyi i odcinka piersiowego
- narządu słuchu - ślimaka poprzez wspólny nerw przedsionkowo-ślimakowy
- kory mózgowej (zwłaszcza do płatu skroniowego, szczególnie do obszarów odpowiadających za słuch i mowę)
Prawidłowo funkcjonujący układ przedsionkowy odpowiada za:
- kontrolowanie ruchów związanych z przyspieszeniami liniowymi i kątowymi
- bezpieczeństwo grawitacyjne
- orientację w położeniu ciała ( zwłaszcza głowy) a stosunku do otaczającej przestrzeni
- podtrzymywanie prawidłowego napięcia mięśniowego
- wyzwalanie odruchów niezbędnych do utrzymywania prawidłowej pozycji ciała w spoczynku
- wyzwalanie odruchów ocznych i koordynacji pracy obu oczu, przetwarzanie wzrokowo-przestrzenne
- utrzymanie pola widzenia w czasie ruchów głowy
- zabezpieczanie prawidłowej organizacji wokół linii środkowej ciała i koordynacji obustronnej
- ma wpływ na rozwój mowy, przetwarzanie słuchowo-językowe
- wpływ na autonomiczny układ nerwowy (przewód pokarmowy, odruch wymiotny)
- planowanie ruchu
Zaburzenia funkcjonowania tego zmysłu mogą wpływać na:
- nadmierną potrzebę ruchu ( bieganie, skakanie, wchodzenie na wysokości)
- bądź odwrotnie: unikanie ruchu, preferowanie zabaw statycznych, nadmierna ostrożność na placach zabaw ( zjeżdżalnie, huśtawki)
- unikanie zabaw z ruchem
- słaba równowaga
- strach przed wchodzeniem na sprzęty, w których nogi nie mają kontaktu z podłożem np. rower
Układ proprioceptywny
Proprioreceptory - to receptory czucia znajdujące się w ścięgnach, mięśniach, w torebkach stawowych.
Poprzez połączenia nerwowo mięśniowe proprioreceptory wpływają na dostosowanie napięcia mięśniowego do wykonywanego ruchu oraz do ustabilizowania ciała podczas zarówno siedzenia, stania jak i czynności ruchowych.
Propriocpecja pozwala nam „czuć swoje ciało”, jego poszczególne części w przestrzeni.
Rodzaje proprioreceptorów:
- wrzecionko nerwowo-mięśniowe
- wrzecionko nerwowo-ścięgniste
- ciałko dotykowe
- ciałko blaszkowate
- ciałko Ruffiniego
- wolne zakończenia nerwowe w stawach
Czym jest propriocepcja, jak zachowują się dzieci z problemami tego zmysłu - wszystko w filmie TUTAJ
PROPRIOCEPCJA wpływa na:
- świadomość ciała i kształtowanie schematu ciała
- kontrolę i planowanie ruchu w zakresie małej i dużej motoryki
- umiejętność stopniowania ruchu
- stabilizację posturalną
- napięcie mięśniowe (wspólnie z układem przedsionkowym)
- poczucie bezpieczeństwa emocjonalnego
- zapewnia płynność i kontrolę ruchów
DZIECKO Z ZABURZENIAMI PROPRIOCEPTYWNYMI:
- wykonuje sztywne i nieskoordynowane ruchy
- wydaje się niezdarne
- wpada na przedmioty, potyka się
- ma trudności z siadaniem na krzesełku i spokojnym siedzeniem bez nadmiernego wiercenia się
- ma trudności z ubieraniem i rozbieraniem się
- chwyta zabawkę, kredkę zbyt mocno
- ma obniżone napięcie mięśniowe
- ma wolniejsze ruchy, dziecko wkłada w nie więcej wysiłku
- mogą być problemy z zabawami ruchowymi
- trudności z zapinaniem guzików, odkręcaniem pokrywek, pokręteł
Dotyk
Skóra posiada klika receptorów do odbioru dotyku, ucisku, faktury, ciepła, zimna, bólu i ruchu włosków na skórze.
Receptory dotykowe:
- ciałka Paciniego – największe leżą w skórze właściwej (głębsza warstwa skóry) – otaczają stawy, ścięgna, znajdują się w ścianach naczyń krwionośnych i skórze. Odbierają wibracje, dostarczają informacji, z jaką siłą coś na nas naciska. Przewodzą inf. bardzo szybko.
- ciałka Meissnera – leżą bliżej powierzchni, wlniej przewodzą, odbierają wrażenia precyzyjne z obszarów najbardziej unerwionych (opuszki palców, dłonie, paluch, podeszwy, język, skóra warg, okolice erogenne)
- narządy Ruffiniego – odbierają ciepło
- kolbki Krausego – odbierają zimno
- wolne zakończenia nerwowe (nocyreceptory) – w obrębie skóry, tkanki podskórnej, okostnej, stawów, ścian naczyń krwionośnych i niektórych narządów wewnętrznych – pobudzane przez czynniki powodujące uszkodzenie tkanek (bodźce nocyptywne), np. silne bodźce termiczne, chemiczne i mechaniczne – receptory czucia bólu, co jest wrażeniem subiektywnym
Zmysł dotyku:
- spełnia funkcję ochronną
- pozwala na percepcję dotykową
- daje informacje o ciele i pomaga w kształtowaniu schematu ciała
- odgrywa role w planowaniu ruchu
- pomaga w kształtowaniu percepcji wzrokowej (daje informację o tym, co widzimy, informacje dot. cech przedmiotu i jego relacji do otoczenia)
- wpływa na rozwój umiejętności manualnych poprzez kształcenie się dotyku różnicującego
- wpływa na bezpieczeństwo emocjonalne
- wpływa na funkcjonowanie społeczne - ciągłe poszukiwanie kontaktu dotykowego przy podwrażliwości lub unikanie kontaktu przy obronności dotykowej
Zaburzenia w obrębie zmysłu dotyku:
- podwrażliwość - obniżona wrażliwość na dotyk:
- nie zauważanie skaleczenia czy uderzenia, cieknącego kataru,
- trudności z oceną w które miejsce zostało dotknięte,
- słaba świadomość ciała,
- brak umiejętności rozróżniania cech trzymanego przedmiotu,
- nadmierne poszukiwanie wrażeń dotykowych (typ czynny- poszukiwacz)
2. nadwrażliwość - obronność dotykowa (nadmierna reakcja na dotyk):
- unikanie dotykania dłońmi niektórych przedmiotów, trudności z ubieraniem się,
- nie tolerowanie czesania lub mycia włosów czy kremowania twarzy,
- brak tolerancji niektórych pokarmów ze względu na ich fakturę itp.,
- unikanie dotyku innych osób,
- izolowanie się od dzieci.