WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECI I MŁODZIEŻY

Zaburzenia integracji sensorycznej – inaczej zaburzenia przetwarzania sensorycznego SPD można podzielić na 3 podstawowe wzorce:

 

  1. zaburzenia modulacji sensorycznej (sensory modulation disorder - SMD) – związany z regulacją bodźców sensorycznych
  2. zaburzenia różnicowania sensorycznego (sensory discrimination disorder -SDD)- związany z interpretacją tych bodźców
  3. zaburzenia ruchowe o podłożu sensorycznym (sensory-based motor disorder - SBMD) - związany z prawidłową reakcją na bodźce sensoryczne

 

 

 

ZABURZENIA MODULACJI SENSORYCZNEJ

 

Zaburzenie to jest związane z trudnościami w zamianie informacji odbieranych przez zmysły na odpowiednie zachowanie, które byłoby dopasowane do charakteru i intensywności bodźca sensorycznego.

W obszarze zaburzeń modulacji możemy się spotkać z takimi problemami jak:

 

  • Nadreaktywność (nadwrażliwość) sensoryczna
  • Podreaktywność (podwrażliwość) sensoryczna
  • Poszukiwanie wrażeń sensorycznych

 

 

 

NADREAKTYWNOŚĆ SENSORYCZNA

 

Nadreaktywność na bodźce sensoryczne związana jest z nadmierną reaktywnością układu nerwowego na pewne bodźce. Już niewielkie natężenie bodźców może wywoływać u dziecka pewne reakcje tj. podenerwowanie, rozdrażnienie, niepokój, dyskomfort, ucieczkę, krzyk a czasami nawet agresję. Dzieci z nadreaktywnością reagują na bodźce bardziej intensywnie, szybciej i często dłużej utrzymują się u nich skutki tych reakcji, niż dzieci o prawidłowej reaktywności.

Większość dzieci, z nadreaktywnością na bodźce sensoryczne, kiepsko znosi zmiany . Lubi więc, kontrolować otoczenie. Ma problem ze zmianami np. miejsc, aktywności czy jedzenia.

 

Przykładowe symptomy nadreaktywności sensorycznej:

 

  • nie lubi niespodziewanych dźwięków np. wiertarka, odkurzacz, mikser, szczekanie psa (słuch)
  • przeszkadza mu głośna muzyka, hałas w sklepie, restauracji, rozmowy rodziców podczas odrabiania lekcji (słuch)
  • nie lubi zabaw z klejem, masami plastycznymi (dotyk)
  • nie założy na siebie niektórych rodzajów ubrań, nosi tylko te same majtki czy spodnie (dotyk)
  • nie lubi mycia głowy, czesania, kremowania twarzy (dotyk)
  • nie lubi się przytulać ( chyba, że sam inicjuje ), niespodziewanego dotyku (dotyk)
  • nie lubi zup z kawałkami warzyw lub kaszy, mięsa (dotyk)
  • nie lubi zabaw na placach zabaw (przedsionek)
  • nie lubi podrzucania, ustawiania głowy w dół np. podczas robienia fikołka (przedsionek)
  • nie lubi światła, często zasłania lub mruży oczy (wzrok)

Zaburzenia integracji sensorycznej

Obserwuj nas na:

Poniedziałek 10:00 -18:00

Wtorek 8:00 -18:00

Środa 8:00 -18:00

Czwartek 8:00 -18:00

Piątek 10:00 -18:00

Sobota 8:00 - 15:00

Godziny otwarcia:

Wspomaganie rozwoju dzieci i młodzieży

ul. Jodłowa 9

62-095 Murowana Goślina

 

Rejestracja telefoniczna:

+48 506 161 025

 

wspomaganierozwoju1@wp.pl

 

Numer konta:

84 1140 2004 0000 3602 7483 3119