Asymetryczny Toniczny Odruch Szyjny pojawia się w 18 tygodniu życia płodowego dziecka , jest w pełni obecny w trakcie porodu, powinien zostać zintegrowany do 6 miesiąca życia dziecka.
Wywoływany jest ruchem głowy. Obrót głowy dziecka w bok powoduje wyprost ręki i nogi po stronie twarzowej a zgięcie kończyn po stronie potylicznej.
ATOS ( Asymetryczny Toniczny Odruch Szyjny) jeszcze za życia płodowego wspomaga ruchy płodu (kopanie ) , ponadto rozwija ruchy jednostronne, wpływa na rozwój napięcia mięśniowego i połączeń nerwowych , stymuluje układ przedsionkowy
W czasie porodu ułatwia noworodkowi wejść w kanał rodny ( razem z odruchem TOB- Tonicznym Błędniowym i odruchem Galanta )
ATOS lub (inaczej ATNR) nie tylko odgrywa ważną rolę w procesie narodzin, ale jest przez ten proces wzmacniany. Być może dlatego dzieci narodzone w wyniku cięcia cesarskiego są narażone na większe ryzyko wystąpienia opóźnienia neurorozwojowego
W pierwszych miesiącach życia Asymetryczny Toniczny Odruch Szyjny
Asymetryczny Toniczny Odruch Szyjny u 2-u miesięcznego dziecka
zdjęcie prywatne-zakaz kopiowania
Jeżeli Asymetryczny Toniczny Odruch Szyjny się nie „ wygasi”( nie wyhamuje)
powoduje trudności z przekraczaniem linii środkowej ciała- integrację dwustronną , co u niemowlęcia utrudnia przekładanie zabawki z ręki do ręki, manipulację zabawkami, prawidłowe obroty, raczkowanie i równowagę podczas nauki chodu
ATOS stwarza niewidzialną barierę na linii środkowej, nie pozwalając jej przekroczyć. Dziecko będzie wykonywało zadanie posługując się na raz tylko jedną połowa ciała, co zaburza koordynację obustronną, utrudnia przekraczanie ręką linii środkowej ciała.
Podczas pracy przy stoliku, dziecko z przetrwałym ATOS-em, przyjmuje nieprawidłową pozycję siedzącą, może układać kartkę tylko po stronie ręki piszącej, najczęściej pod kątem. Kiedy dziecko chce spojrzeć na dłoń, którą pisze, chce równocześnie wyprostować palce- dlatego aby utrzymać długopis w dłoni musi się bardziej nad tym skoncentrować co spowalnia proces uczenia się. Powoduje też wyrabianie sobie nieprawidłowego chwytu pisarskiego
Przetrwały ATOS zaburza też :
-koordynację ręka-oko i integrację przedsionka z innymi zmysłami
-może powodować nie wykształcenie się dominacji stron – nieustalona lub skrzyżowana lateralizacja- wahanie w ruchach
-zaburzać pracę oczu i wodzenie wzrokiem w linii poziomej ( przekraczanie płynne linii środkowej) , co negatywnie wpływa na płynność czytania i pisania
-dziecko może mieć problem z wypowiadaniem myśli na piśmie,mieć brzydkie pismo, a ilość i jakość pisma może być zaburzona
-wpływa na przyjmowanie nieprawidłowej postawy podczas pisania ( ustawianie się bokiem do blatu,lub przechylanie na stronę potyliczną) ustawianie kartki pod kątem
-zaburza równowagę u dziecka uczącego się chodzić
-może powodować zaburzenia wzrokowo percepcyjne , szczególnie z symetrycznymi reprezentacjami figur
-zaburzać równowagę przy ruchach głowy
– powodować ruchy jednostronne podczas chodzenia, skakania
Poniedziałek 10:00 -18:00
Wtorek 8:00 -18:00
Środa 8:00 -18:00
Czwartek 8:00 -18:00
Piątek 10:00 -18:00
Sobota 8:00 - 15:00
ul. Jodłowa 9
62-095 Murowana Goślina
Rejestracja telefoniczna:
wspomaganierozwoju1@wp.pl
Numer konta:
84 1140 2004 0000 3602 7483 3119