1. Lista kontrolna zaburzeń SI dla dzieci od 3-4 lat

Lista opracowana przez American Occupation Therapy Association-Watertown

 

Sprawdź czy dziecko ma problem w poniższych kategoriach.  Jeżeli dziecko ma problemy przynajmniej w trzech obszarach może to wskazywać , że konieczna będzie ocena procesów integracji sensorycznej przez terapeutę SI

 

 

 

UMIEJĘTNOŚCI MOTORYCZNE

 

  Często Czasami Nigdy
1.Sprawia mu trudność jazda na zabawce

Wymagającej odpychania się nogami lub

popychania

 

2.Ma problem z naprzemiennym schodzeniem

Lub wchodzeniem po schodach

 

3.Nie lubi układanek

 

4.Nie lubi kolorowania i rysowania

 

5.Nie lubi bawić się małymi zabawkami

Do układania

 

6.Ma trudności z posługiwaniem się łyżką

I kubkiem

 

7.Podczas jedzenia bardzo się brudzi
8.Wydaje się słabsze niż rówieśnicy
9.Jest usztywniony, porusza się niezgrabnie
10.Wolno uczy się nowych zadań motorycznych
11.Ma problem z założeniem kurtki na zamek lub buty
12.Używa zbyt dużej siły w zabawie zabawkami czy ze zwierzętami
13.Chodzi lub wcześniej chodziło na palcach
RUCH I RÓWNOWAGA   CZĘSTO  CZASAMI  NIGDY
1.Wydaje się być w ciągłym ruchu, nie potrafi usiedzieć podczas zadania

 

2.Jest przestraszony schodząc po schodach
3.Nie lubi, unika lub ma mdłości ma huśtawce lub karuzeli
4.Lubi się kręcić i wirować
5.Trzeba go długo namawiać aby przejechał się kolejką lub karuzelą w parku rozrywki

 

6.Czuje się niepewnie lub unika wspinania się na placu zabaw
7.Ma problem z łapaniem piłki
8.Nie lubi zabaw z bieganiem
9.Kołysze się lub uderza głową kiedy jest zdenerwowany
10.Często upada i potyka się
11.Ma niska świadomość zagrożeń, kiedy się przemieszcza w przestrzeni
12.Boi się zjeżdżalni i huśtania się
DOTYK   CZĘSTO  CZASAMI  NIGDY
1.Wydaje się nieświadomy że ktoś go dotknął lub na kogoś wpadł
2.Wydaje się nadwrażliwy na dotyk, odsuwa się przy delikatnym dotyku
3.Trudno mu pozostać w grupie dzieci, odchodzi od grupy
4.Przeszkadzają mu metki i niektóre ubrania
5.Nie lubi nosić koszulek z krótkim rękawkiem i krótkich spodenek
6.Nadal bada przedmioty wkładając je do buzi
7.Nie lubi przytulania i ściskania , chyba, że sam je inicjuje
8.Szuka możliwie jak najwięcej okazji do rozwalania przedmiotów
9.Unika wkładania rąk w substancje brudzące
10.Jest wybredny, nie chce jeść wielu potraw
11.Szczypie się, gryzie lub rozdrapuje rany
12.Często jest nieświadomy siniaków i ran , nie zauważa , że się uderzył
13.Wydaje się bardziej wrażliwy na dotyk , ból
14.Ciągle czegoś dotyka
15.Często popycha inne dzieci
SŁUCH I MOWA   CZĘSTO  CZASAMI  NIGDY
1.Ma nawracające infekcje ucha
2.Rozpraszają go dźwięki, które innym nie przeszkadzają
3.Nie odpowiada logicznie na polecenia
4.Jest wrażliwe na hałas np. dźwięk dzwonka, odkurzacza, szczekanie psa
5.Mówi niezrozumiale
6.Ma problem z wypełnieniem poleceń wymagających wykonania 2 czynności
7.Późno zaczęło mówić
TRAWIENIE I WYPRÓŻNIANIE   CZĘSTO  CZASAMI  NIGDY
1.Późno zaczęło kontrolować potrzeby fizjologiczne
2. Czasem nie zdąża do toalety za dnia
3.Słabo czyje, że chce siusiu lub kupkę
EMOCJE   CZĘSTO  CZASAMI  NIGDY
1.Trudno akceptuje zmiany
2.Łatwo się denerwuje
3.Jest impulsywne
4. Ma częste napady złości
5.Wycofuje się z grupy, bawi się samo
6.Ma problem z wyrażaniem swoich potrzeb w odpowiedni sposób
7.Unika kontaktu wzrokowego

 

 

2. LISTA KONTROLNA DLA DZIECI OD 5-12 ROKU ŻYCIA

Sprawdź czy dziecko ma problem w poniższych kategoriach.  Jeżeli dziecko ma problemy przynajmniej w trzech obszarach może to wskazywać , że konieczna będzie ocena procesów integracji sensorycznej przez terapeutę SI

DUŻA MOTORYKA                        CZĘSTO                                         CZASAMI                           NIGDY

1.Wydaje się słabsze i szybciej

się męczy niż rówieśnicy

2.ma problemy z podskakiwaniem,

skakaniem, bieganiem

3.Wydaje się usztywnione,

porusza się niezgrabnie

4.Jest niezdarne, wpada na

przedmioty

5.Myli prawą i lewą stronę ciała

7.Ma lęk przed wspinaniem się

na placach zabaw

8.Niechętnie uprawia sport lub

ćwiczy; woli aktywności stolikowe

9.ma problem z nauką nowych

zadań motorycznych

10.Ma problem z samodzielnym

huśtaniem się; problem z

rytmicznym klaskaniem

MAŁA MOTORYKA                                    CZĘSTO                              CZASAMI                  NIGDY

1.Ma złą pozycję siedzącą,

podpiera głowę ręką, nie

przytrzymuje zeszytu drugą ręką

2.Ma trudności przy rysowaniu, wycinaniu

pisaniu

3.Ma nieprawidłowy chwyt długopisu

4.Zbyt mocno lub zbyt słabo naciska

długopisem na papier, łamie ołówki

5.Nie ma dominującej reki

6.Ma trudności z zapinaniem guzików,

zamków, sznurowaniem, z samoobsługą

DOTYK                                                     CZĘSTO                                 CZASAMI                 NIGDY

1.Wydaje się nadwrażliwe na dotyk,

odsuwa się przy delikatnym dotyku

2.Szturcha, popycha inne dzieci

3.Ciągle czegoś dotyka

4.Jest drażliwy podczas gier zespo-

łowych lub rzuca się i kładzie na

kolegach

5.Unika wkładania rąk w substancje brudzące

6.Wydaje się nieświadomy, że

ktoś go dotknął

7.Unika kontaktu z innymi dziećmi,

odchodzi od grupy

RUCH I RÓWNOWAGA                           CZĘSTO                                    CZASAMI                    NIGDY

1.Boi się, unika huśtania, zjeżdżalni,

karuzeli itp.

2.Unika ćwiczeń wymagających

utrzymania równowagi

3.Lubi się kręcić w kółko,skakać,

biegać, ruszać się

4.Przesadnie ostrożnie wchodzi i schodzi

ze schodów

5.Często się potyka i upada

6.Ma mdłości, kreci mu się w

głowie na huśtawce lub karuzeli

7.Wydaje się być w ciągłym ruchu

PERCEPCJA WZROKOWA                    CZĘSTO                                   CZASAMI                    NIGDY

1.Ma problem z dopasowywaniem

kolorów, kształtów czy rozmiarów

2.Jest mu trudno układać puzzle,

dopasować klocki do otworów

3.Po 1 klasie nieprawidłowo czyta

wyrazy lub litery

4.Ma problem z płynnym czytaniem czy

przepisywaniem z tablicy

SŁUCH I MOWA                                   CZĘSTO                                     CZASAMI                     NIGDY

1.Jest nadwrażliwe na dźwięki

2.Mówi niezrozumiale

3.Ma trudności ze zrozumieniem co się

do niego mówi

4.Łatwo się rozprasza, kiedy w tle słyszy

dźwięki

5. Jest mu trudno wykonywać polecenia

wymagające wykonania 2 czynności

EMOCJE                                            CZĘSTO                                       CZASAMI                      NIGDY

1.Trudno mu zaakceptować zmiany

2.Łatwo popada we frustracje,

szybko się denerwuje

3.Trudno mu się dogadać z innymi dziećmi

4.Jest impulsywne

5.Lepiej funkcjonuje samodzielnie

lub w małych grupach

6.Ma wyraźne zmiany nastroju, jest

labilne emocjonalnie

7. Wycofuje się z grupy, bawi się samo

8.Ma trudności z wyrażaniem swoich

potrzeb w odpowiedni sposób

9.Unika kontaktu wzrokowego