Lista kontrolna zaburzeń SI – dla rodzica
- Lista kontrolna zaburzeń SI dla dzieci od 3-4 lat
Lista opracowana przez American Occupation Therapy Association-Watertown
Sprawdź czy dziecko ma problem w poniższych kategoriach. Jeżeli dziecko ma problemy przynajmniej w trzech obszarach może to wskazywać , że konieczna będzie ocena procesów integracji sensorycznej przez terapeutę SI
UMIEJĘTNOŚCI MOTORYCZNE
|
Często | Czasami | Nigdy |
1.Sprawia mu trudność jazda na zabawce
Wymagającej odpychania się nogami lub popychania
|
|||
2.Ma problem z naprzemiennym schodzeniem
Lub wchodzeniem po schodach
|
|||
3.Nie lubi układanek
|
|||
4.Nie lubi kolorowania i rysowania
|
|||
5.Nie lubi bawić się małymi zabawkami
Do układania
|
|||
6.Ma trudności z posługiwaniem się łyżką
I kubkiem
|
|||
7.Podczas jedzenia bardzo się brudzi | |||
8.Wydaje się słabsze niż rówieśnicy | |||
9.Jest usztywniony, porusza się niezgrabnie | |||
10.Wolno uczy się nowych zadań motorycznych | |||
11.Ma problem z założeniem kurtki na zamek lub buty | |||
12.Używa zbyt dużej siły w zabawie zabawkami czy ze zwierzętami | |||
13.Chodzi lub wcześniej chodziło na palcach | |||
RUCH I RÓWNOWAGA | CZĘSTO | CZASAMI | NIGDY |
1.Wydaje się być w ciągłym ruchu, nie potrafi usiedzieć podczas zadania
|
|||
2.Jest przestraszony schodząc po schodach | |||
3.Nie lubi, unika lub ma mdłości ma huśtawce lub karuzeli | |||
4.Lubi się kręcić i wirować | |||
5.Trzeba go długo namawiać aby przejechał się kolejką lub karuzelą w parku rozrywki
|
|||
6.Czuje się niepewnie lub unika wspinania się na placu zabaw | |||
7.Ma problem z łapaniem piłki | |||
8.Nie lubi zabaw z bieganiem | |||
9.Kołysze się lub uderza głową kiedy jest zdenerwowany | |||
10.Często upada i potyka się | |||
11.Ma niska świadomość zagrożeń, kiedy się przemieszcza w przestrzeni | |||
12.Boi się zjeżdżalni i huśtania się | |||
DOTYK | CZĘSTO | CZASAMI | NIGDY |
1.Wydaje się nieświadomy że ktoś go dotknął lub na kogoś wpadł | |||
2.Wydaje się nadwrażliwy na dotyk, odsuwa się przy delikatnym dotyku | |||
3.Trudno mu pozostać w grupie dzieci, odchodzi od grupy | |||
4.Przeszkadzają mu metki i niektóre ubrania | |||
5.Nie lubi nosić koszulek z krótkim rękawkiem i krótkich spodenek | |||
6.Nadal bada przedmioty wkładając je do buzi | |||
7.Nie lubi przytulania i ściskania , chyba, że sam je inicjuje | |||
8.Szuka możliwie jak najwięcej okazji do rozwalania przedmiotów | |||
9.Unika wkładania rąk w substancje brudzące | |||
10.Jest wybredny, nie chce jeść wielu potraw | |||
11.Szczypie się, gryzie lub rozdrapuje rany | |||
12.Często jest nieświadomy siniaków i ran , nie zauważa , że się uderzył | |||
13.Wydaje się bardziej wrażliwy na dotyk , ból | |||
14.Ciągle czegoś dotyka | |||
15.Często popycha inne dzieci | |||
SŁUCH I MOWA | CZĘSTO | CZASAMI | NIGDY |
1.Ma nawracające infekcje ucha | |||
2.Rozpraszają go dźwięki, które innym nie przeszkadzają | |||
3.Nie odpowiada logicznie na polecenia | |||
4.Jest wrażliwe na hałas np. dźwięk dzwonka, odkurzacza, szczekanie psa | |||
5.Mówi niezrozumiale | |||
6.Ma problem z wypełnieniem poleceń wymagających wykonania 2 czynności | |||
7.Późno zaczęło mówić | |||
TRAWIENIE I WYPRÓŻNIANIE | CZĘSTO | CZASAMI | NIGDY |
1.Późno zaczęło kontrolować potrzeby fizjologiczne | |||
2. Czasem nie zdąża do toalety za dnia | |||
3.Słabo czyje, że chce siusiu lub kupkę | |||
EMOCJE | CZĘSTO | CZASAMI | NIGDY |
1.Trudno akceptuje zmiany | |||
2.Łatwo się denerwuje | |||
3.Jest impulsywne | |||
4. Ma częste napady złości | |||
5.Wycofuje się z grupy, bawi się samo | |||
6.Ma problem z wyrażaniem swoich potrzeb w odpowiedni sposób | |||
7.Unika kontaktu wzrokowego |
2. LISTA KONTROLNA DLA DZIECI OD 5-12 ROKU ŻYCIA
Sprawdź czy dziecko ma problem w poniższych kategoriach. Jeżeli dziecko ma problemy przynajmniej w trzech obszarach może to wskazywać , że konieczna będzie ocena procesów integracji sensorycznej przez terapeutę SI
DUŻA MOTORYKA CZĘSTO CZASAMI NIGDY
1.Wydaje się słabsze i szybciej
się męczy niż rówieśnicy
2.ma problemy z podskakiwaniem,
skakaniem, bieganiem
3.Wydaje się usztywnione,
porusza się niezgrabnie
4.Jest niezdarne, wpada na
przedmioty
5.Myli prawą i lewą stronę ciała
7.Ma lęk przed wspinaniem się
na placach zabaw
8.Niechętnie uprawia sport lub
ćwiczy; woli aktywności stolikowe
9.ma problem z nauką nowych
zadań motorycznych
10.Ma problem z samodzielnym
huśtaniem się; problem z
rytmicznym klaskaniem
MAŁA MOTORYKA CZĘSTO CZASAMI NIGDY
1.Ma złą pozycję siedzącą,
podpiera głowę ręką, nie
przytrzymuje zeszytu drugą ręką
2.Ma trudności przy rysowaniu, wycinaniu
pisaniu
3.Ma nieprawidłowy chwyt długopisu
4.Zbyt mocno lub zbyt słabo naciska
długopisem na papier, łamie ołówki
5.Nie ma dominującej reki
6.Ma trudności z zapinaniem guzików,
zamków, sznurowaniem, z samoobsługą
DOTYK CZĘSTO CZASAMI NIGDY
1.Wydaje się nadwrażliwe na dotyk,
odsuwa się przy delikatnym dotyku
2.Szturcha, popycha inne dzieci
3.Ciągle czegoś dotyka
4.Jest drażliwy podczas gier zespo-
łowych lub rzuca się i kładzie na
kolegach
5.Unika wkładania rąk w substancje brudzące
6.Wydaje się nieświadomy, że
ktoś go dotknął
7.Unika kontaktu z innymi dziećmi,
odchodzi od grupy
RUCH I RÓWNOWAGA CZĘSTO CZASAMI NIGDY
1.Boi się, unika huśtania, zjeżdżalni,
karuzeli itp.
2.Unika ćwiczeń wymagających
utrzymania równowagi
3.Lubi się kręcić w kółko,skakać,
biegać, ruszać się
4.Przesadnie ostrożnie wchodzi i schodzi
ze schodów
5.Często się potyka i upada
6.Ma mdłości, kreci mu się w
głowie na huśtawce lub karuzeli
7.Wydaje się być w ciągłym ruchu
PERCEPCJA WZROKOWA CZĘSTO CZASAMI NIGDY
1.Ma problem z dopasowywaniem
kolorów, kształtów czy rozmiarów
2.Jest mu trudno układać puzzle,
dopasować klocki do otworów
3.Po 1 klasie nieprawidłowo czyta
wyrazy lub litery
4.Ma problem z płynnym czytaniem czy
przepisywaniem z tablicy
SŁUCH I MOWA CZĘSTO CZASAMI NIGDY
1.Jest nadwrażliwe na dźwięki
2.Mówi niezrozumiale
3.Ma trudności ze zrozumieniem co się
do niego mówi
4.Łatwo się rozprasza, kiedy w tle słyszy
dźwięki
5. Jest mu trudno wykonywać polecenia
wymagające wykonania 2 czynności
EMOCJE CZĘSTO CZASAMI NIGDY
1.Trudno mu zaakceptować zmiany
2.Łatwo popada we frustracje,
szybko się denerwuje
3.Trudno mu się dogadać z innymi dziećmi
4.Jest impulsywne
5.Lepiej funkcjonuje samodzielnie
lub w małych grupach
6.Ma wyraźne zmiany nastroju, jest
labilne emocjonalnie
7. Wycofuje się z grupy, bawi się samo
8.Ma trudności z wyrażaniem swoich
potrzeb w odpowiedni sposób
9.Unika kontaktu wzrokowego