ASYMETRYCZNY TONICZNY ODRUCH SZYJNY- ATOS

 

  Asymetryczny Toniczny Odruch Szyjny pojawia się w 18 tygodniu życia płodowego dziecka , jest w pełni obecny w trakcie porodu, powinien zostać zintegrowany do 6 miesiąca życia dziecka.

Wywoływany jest ruchem głowy. Obrót głowy dziecka w bok powoduje wyprost ręki i nogi po stronie twarzowej a zgięcie kończyn po stronie potylicznej.

ATOS ( Asymetryczny Toniczny Odruch Szyjny) jeszcze za życia płodowego wspomaga ruchy płodu   (kopanie ) , ponadto rozwija ruchy jednostronne, wpływa na rozwój napięcia mięśniowego i połączeń nerwowych , stymuluje układ przedsionkowy

W czasie porodu ułatwia noworodkowi wejść w kanał rodny ( razem z odruchem TOB- Tonicznym Błędniowym i odruchem Galanta )

ATOS lub (inaczej ATNR) nie tylko odgrywa ważną rolę w procesie narodzin, ale jest przez ten proces wzmacniany. Być może dlatego dzieci narodzone w wyniku cięcia cesarskiego są narażone na większe ryzyko wystąpienia opóźnienia neurorozwojowego

W pierwszych miesiącach życia Asymetryczny Toniczny Odruch Szyjny

  • zapewnia przepływ powietrza niemowlęciu leżącemu na brzuchu
  • wpływa na kształtowanie się koordynacji ręka-oko i poczucia odległości ( na długość ramienia)
  • dziecko doświadcza naprzemiennego obciążania stron ciała

 

Asymetryczny Toniczny odruch Szyjny u 2-u miesięcznego niemowlęcia                                                     Asymetryczny Toniczny Odruch Szyjny u 2-u miesięcznego dziecka

zdjęcie prywatne-zakaz kopiowania

 

Jeżeli Asymetryczny Toniczny Odruch Szyjny się nie „ wygasi”( nie zintegruje)

powoduje trudności z przekraczaniem linii środkowej ciała- integrację dwustronną , co u niemowlęcia utrudnia przekładanie zabawki z ręki do ręki, manipulację zabawkami, prawidłowe obroty, raczkowanie i  równowagę podczas nauki chodu

ATOS stwarza niewidzialną barierę na linii środkowej, nie pozwalając jej przekroczyć.  Dziecko będzie wykonywało zadanie posługując się na raz tylko jedną połowa ciała, co zaburza koordynację obustronną, utrudnia przekraczanie ręką linii środkowej ciała.

Podczas pracy przy stoliku, dziecko z przetrwałym ATOS-em, przyjmuje nieprawidłową pozycję siedzącą, może układać kartkę tylko po stronie ręki piszącej, najczęściej pod kątem. Kiedy dziecko chce spojrzeć na dłoń, którą pisze, chce równocześnie wyprostować palce- dlatego aby utrzymać długopis w dłoni musi się bardziej nad tym skoncentrować co spowalnia proces uczenia się. Powoduje też wyrabianie sobie nieprawidłowego chwytu pisarskiego

Przetrwały ATOS zaburza też :

 -koordynację ręka-oko i integrację przedsionka z innymi zmysłami

-może powodować nie wykształcenie się dominacji stron – nieustalona lub skrzyżowana lateralizacja- wahanie w ruchach

-zaburzać pracę oczu  i wodzenie wzrokiem w linii poziomej ( przekraczanie płynne linii środkowej) , co negatywnie wpływa na płynność czytania i pisania

-dziecko może mieć problem z wypowiadaniem myśli na piśmie,mieć  brzydkie pismo, a ilość i jakość pisma może być zaburzona

-wpływa na przyjmowanie nieprawidłowej postawy podczas pisania ( ustawianie się bokiem do blatu,lub przechylanie na stronę potyliczną) ustawianie kartki pod kątem

-zaburza równowagę u dziecka uczącego się chodzić

-może powodować zaburzenia wzrokowo percepcyjne , szczególnie z symetrycznymi reprezentacjami figur

-zaburzać równowagę przy ruchach głowy

– powodować ruchy jednostronne podczas chodzenia, skakania